Przejdź do treści

Źródła motywacji, czyli skąd się bierze motywacja

Źródła motywacji czyli skąd się bierze motywacja

Czasem  mówi się o niektórych ludziach, że  ‚jak wiatr zawieje, to ta/ten już leci’. Słyszałeś/aś takie powiedzenie wcześniej? A Ty uruchamiasz się też szybko, jak tylko ktoś lub coś zmotywuje Cię do działania? Czy masz może wręcz odwrotnie – nie ruszasz się z miejsca i bardzo ciężko jest Cię zaangażować do danej aktywności?

Pytanie zasadnicze: Jak to jest, że jedni od razu przechodzą do akcji, a inni nie?

Z tego artykułu dowiesz się jakie są źródła motywacji. Dowiesz się także, jak to, że masz określony rodzaj motywacji może wpływać na Twoje życie.

Źródła motywacji – po co Ci ta wiedza

Najpierw kilka słów do Ciebie na ten temat. Warto byś wiedział, jak ta wiedza realnie wpłynie na Twoje życie.

Wielu klientów, z którymi pracuję na codzień jest sfrustrowanych swoimi własnymi zachowaniami. Często złoszczą się na to, że nie robią tego, co sobie zaplanowali – czyli w rezultacie końcowym po prostu nie osiągają swoich celów. Ta frustracja powiększa się, gdy sobie uświadamiają, że wykonują tylko te rzeczy, które inni im nakazują. Czy to jest znajome odczucie dla Ciebie?

Czasem ta frustracja jest skierowana na nich samych, a czasem złoszczą się na innych lub po prostu na swoja sytuację, że ‚za dużo pracy, tyle się dzieje, nie mam czasu dla siebie, ciągle ktoś ode mnie coś chce…’, itd.

Dlatego właśnie postanowiłam napisać artykuł o tym. To jest zaproszenie dla Ciebie – nie trać energii na złoszczenie się, a przeczytaj i dowiedz się jak to zmienić. I właśnie w tym przydatna okaże się wiedza, która znajduje się poniżej.

Przechodzę zatem do konkretów. Czytaj dalej.

Źródła motywacji – motywacja zewnętrzna i wewnętrzna

Temat motywacji i jej źródła opieram na założeniach jakie odkrył dr Taibi Kahler. Poniżej przedstawię Ci grafikę, która pomoże Ci zobrazować kwestię motywacji.

Na samym początku proszę Cię, byś rzucił/a okiem na powyższą grafikę. Ten wykres ma dwie osie. Oś piniowa dotyczy podejmowania inicjatywy, zaś oś pozioma dotyczy zaangażowania w interakcje. W tym artykulej skupimy się wyłącznie na osi pionowej.

Nie żebym chciała robić doktorat nad jedną grafiką, ale zobacz co jest napisane na samej górze -‚motywacja wewnętrzna’. Na dole oczywiście przeciwieństwo – ‚motywacja zewnętrzna’.

Ta grafika pokazuje jak osoby różnych stylach komunikacji mają różne źródła motywacji. Dr Taibi Kahler podzielił osoby o różnych stylach komunikacji i wskazał na grafice jak źródło motywacji wiążą się z interakcjami z ludźmi. Dr T. Kahler jest twórcą metody Process Communication Model®.

Źródła motywacji a styl komunikacji

Osoby, które mają style osobowości znajdujące się powyżej poziomej osi, to osoby zmotywowane wewnętrznie. Czyli jeśli Twój bazowy styl komunikacji to analityk, nieugięty czy empata, to oznacza, że masz naturalne predyspozycje do tego, by osiągać cele, które sobie sam postanowisz. Dlaczego? Bo ‚bodziec’ płynie z wewnątrz.

W praktyce oznacza to to, że jeśli chcesz osiągać jakieś cele, rozwijać daną umiejętność  i podejmiesz decyzję, że faktycznie chcesz TO zrobić, bo to jest dla Ciebie ważne, to TO osiągniesz. Argumentacja innych o tym, czy Twój cel ma sens czy nie, staje się mniej ważna w porównaniu do Twojej własnej decyzji.

Jeśli jednak Twój bazowy styl komunikacji to buntownik, działacz czy marzyciel, to sytuacja wygląda inaczej. Zwykle osoby o tych stylach komunikacji reagują niejako automatycznie na ‚bodziec’ płynący z zewnątrz, czyli są to osoby motywowane zewnętrznie. Czyli różne zdarzenia, osoby, mają wpływ na działania tych osób. Jak to się ma do realizacji celów i codziennej egzystencji?

Zobaczmy plusy i minusy tych obu sytuacji.

Motywacja zewnętrzna – Plusy i minusy

Osoby zewnątrzsterowne  (mające motywacje zewnętrzną) często zmieniają zdanie i nie realizują ustalonych celów (patrz – nie kończą zadań!!!!), ponieważ rzeczywistość dookoła bardzo się zmienia i liczba bodźców jest spora. To powoduje bardzo duże rozproszenie.  To jest mega minus.

Kolejny minus osób z motywacją zewnętrzną jest taki, że mogą one mieć czasami takie poczucie, że ‚nie żyją swoim życiem’. Bo skoro reagują na sytuacje zewnętrzne, to tak naprawdę nie realizują siebie i swoich planów. To jest o Tobie, czy raczej nie?

Dużym mega plusem osób z motywacją zewnętrzną jest taki, że szybko adaptują się do nowej sytuacji (wyłącznie działacz i buntownik). Czyli jeśli jest np. taka trudna sytuacja jak pandemia, to raczej pierwsze osoby, które zmieniały swoje biznesy i szukały nowych możliwości, to właśnie reprezentanci tych stylów komunikacji.

Drugim dużym plusem szybkiej reakcji jest to, że czasem to może ratować życie i to dosłownie. Osoby o tych stylach komunikacji od razu przechodzą do działania – bez względu na okoliczności. A zatem dobrze jest mieć obok kogoś takiego, co od razu nas ewentualnie pchnie do przodu. W biznesie bardzo często chodzi o czas – jak mówią ‚kto pierwszy, ten lepszy’.

Motywacja zewnętrzna a wyniki w biznesie

W biznesie osoby o takich stylach komunikacji zwykle bardzo szybko szukają okazji zarobkowania i widzą dużo różnych możliwości. Szybko również adaptują się do zmian. Wyzwaniem związanym z prowadzeniem firmy jest fakt kończenia zadań – czyli zapalają się do pomysłu na początek, a potem realizacja i różne tzw drobne rzeczy, które stanowią o realizacji danego zadania są po prostu dla tych osób zbyt nudne. W efekcie końcowym – jeśli  dana osoba nie pracuje nad swoimi słabszymi stronami – zdarza się, że nie osiągają celów czyli nie zarabiają. W ten sposób same sabotują swoje najlepsze pomysły.

Motywacja zewnętrzna – wskazówki dla Ciebie

Jaki wniosek dla Ciebie?

Jeśli Twoja mocną stroną jest szybkie podejmowanie działań, to najpierw sprawdź czy to jest zgodne z Tobą (a nie tylko reakcja na bodziec z zewnątrz). Następnie zadbaj o to, byś realizował pomysł do końca.

Motywacja wewnętrzna – Plusy

Plus motywacji z wewnątrz jest taki, że to co sobie postanowisz, to zrealizujesz. Czyli to od Ciebie tylko zależy jaka jest decyzja. Chętnie wysłuchasz opinii innych ludzi, ale ona nigdy nie będzie tym najważniejszym czynnikiem wpływającym na Twoją decyzję. Opinia innych stanowi raczej uzupełnienie danych. Dzięki temu masz poczucie, że Twoje życie zależy od Ciebie, bo realizujesz swoje plany.

Drugim plusem osób wewnątrzsterownych (mających motywację wewnętrzną)  jest to, że zwykle osiągają swoje cele, ponieważ nie poddają się, bo nie chcą zawieść samych siebie. Jeśli podjęły decyzje o realizacji jakiegoś celu, to  go realizują, aż do końca. Dzięki temu, nie tylko odczuwają satysfakcję ze zrealizowanego celu, lecz także ich poczucie własnej wartości rośnie. Dlaczego rośnie poczucie własnej wartości? Bo sprawczość to jeden z kluczowych czynników wpływających na poczucie wartości. Jeśli Ty sam sobie ufasz i wiesz, że dasz sobie rade i zrobisz, to idziesz pewnym krokiem przez życie.

Motywacja wewnętrzna – Minusy

Minusy osób z wewnętrzną motywacją są dwa: są one mało elastyczne oraz uparte. Mało elastyczne, to oznacza, że bardzo trudno im przystosować się do zmiany, bo to jest ‚nie wg ich planu’. W związku z tym bardzo często gubią cel zadania – zrobią zadanie, ale już nie wiedzą po co. Bo tak bardzo wpuściły się w schemat działań, że zapomniały, iż proces zwycięża.

Wyjaśnię na przykładzie. Chcesz wprowadzić do firmy nowy system informatyczny, który będzie wspierał obsługę i pozyskiwanie klientów. Usłyszałeś/aś o tym, że firma X ma taki. Zainteresowałeś/aś się. Przedstawisz zespołowi Twój pomysł. Dostajesz informację od członków zespołu, że jest jeszcze inny, lepszy, który ma więcej funkcji itd. Nie, Ty już nie chcesz o tym słyszeć! Jaki nowy! Jeszcze nad tym nie posiedzieli i tego nie poznali! Nie zgadzasz się i realizujecie Twój pomysł.  Może zapomniałeś jaki był cel? Czy chodziło o system? Czy raczej ważniejsze jest, by proces obsługi klientów (pozyskiwanie i obsługa) był na wyższym poziomie, a pracownicy chcieli wykorzystywać system i ma on im ułatwiać pracę…. Rozumiesz już teraz, co mam na myśli, gdy mówię, że te osoby mogą gubić cel….?

Ta upartość przejawia się w takim uporczywym trzymaniu się swojego zdania. O tyle, o ile czasem jest to ważne, to w negatywnym znaczeniu przejawia się to tak, że Ty zamiast reagować na faktyczną sytuację na rynku ‚bronisz swojej wersji’. I dlatego bardzo często jako jeden z ostatnich wchodzisz w zmiany z duchem czasu jednocześnie tracąc na tym biznesowo.

Np teraz modne jest wykorzystywanie AI w biznesie. Czy to jest tylko moda czy znak czasów i konieczność dostosowania się do rynku? Że nie lubisz sztucznych rzeczy….że widać ten brak naturalności… A wiesz jak możesz usprawnić działanie swojej firmy dzięki AI? Wiesz jak bardzo AI zmieniło marketing i wpływa na wyniki? Znasz te zależności? Pomyśl o tym. 

Motywacja wewnętrzna a wyniki w biznesie

Osoby, które mają motywacje wewnętrzną bardzo łatwo sobie radzą z systematyczną pracą. To daje im przewagę na rynku, ponieważ sprzedaż i działania marketingowe to przede wszystkim systematyka. Także Twoje skupienie na tym, by obdzwonić bazę, przygotować treści do kampanii czy do social media, to będzie chleb powszedni.

Taka systematyczna praca pozwala na lepsze zrozumienie procesu, bo jest on wolniejszy, dokładniejszy, więc Ty więcej widzisz. Możesz precyzyjniej ulepszać proces obsługi klienta, bo wiesz na który dokładnie element trzeba oddziaływać. To jest mega duży plus.

Motywacja wewnętrzna pomoże Ci także w przezwyciężaniu impasów w procesie sprzedażowym i nie będzie dochodziło do dużych sinusoid w sprzedaży. Mam na myśli to, że każdy kto pozyskuje klientów ma gorsze i lepsze okresy. Jeśli te gorsze się przedłużają, to coraz trudniej jest z nich wyjść. Osoby zmotywowane od wewnątrz łatwiej się zbiorą i zaczną znowu działać. Osoby z motywacją zewnętrzną będą czekały, aż klient sam do nich przyjdzie, bo wtedy znowu to da im energię do działania.

Motywacja wewnętrzna jest Twoim sprzymierzeńcem w kończeniu zadań. Czyli opracowanie procesów, schematów i realizacja zadania do końca będzie Cię wspierała w biznesie. Zadanie skończone = profity. Przecież realizujemy zadania w biznesie po to, aby zarabiać, prawda?

Motywacja wewnętrzna – wskazówki dla Ciebie

Gdy ustalasz cele, to skup się na celu właśnie, a nie konkretnie na jednym sposobie jego realizacji. Być może jest więcej, niż jeden. – czyli ten Twój – sposób na osiąganie celów.

Ostrzeżenie: mała elastyczność i upartość przejawia się w tym, że możesz zbyt późno reagować na to, co faktycznie potrzebuje klient/co faktycznie zbliża cię do realizacji Twojego celu. Być może będziesz uparcie bronił długo swoich starych rozwiązań, zamiast chcieć rozumieć Klienta/ problem z jakim się mierzysz.

Możesz także źle oceniać sytuację. Bo jeśli tylko patrzysz ze swojej perspektywy, to może ona być zbyt wąska. W praktyce to może oznaczać, że podejmując decyzje biznesowe lub w kontakcie z klientem, rzadko będziesz uwzględniał/a szersze spojrzenie – przez co będziesz realnie tracił/a.

Źródła motywacji – jakie są wnioski?

Mam nadzieje, że  już wiesz, iż nie ma jednego dobrego stwierdzenia czy to dobrze, że Twoja motywacja jest z zewnątrz czy wewnątrz. Ważne jest byś był/a tego świadomy/a, bo to pomoże Ci ogarnąć te obszary, które negatywnie wpływają na skuteczność Twoich działań.

Jak realnie zaopiekować te obszary? O tym będę mówiła podczas szkolenia z Process Communication Model®. Będziesz mógł/mogła sprawdzić swój styl osobowości i nauczyć się właściwych sposobów reakcji. O terminie szkolenie poinformuje Cię niebawem. A tymczasem już teraz możesz TUTAJ się zapisać na listę oczekujących.