Przejdź do treści

Komunikacja w zespołach sprzedażowych – mity

Komunikacja w zespołach sprzedażowych - mity

W świecie biznesu, gdzie sprzedaż odgrywa kluczową rolę, umiejętność skutecznej komunikacji między członkami zespołu jest niezbędna do osiągnięcia sukcesu. Zgodzisz się ze mną? Chciałabym, abyś wiedział, że istnieją jednak powszechne przekonania, które mogą zaburzać ten proces, prowadząc do nieporozumień i zmniejszenia efektywności pracy. W tym artykule wyjaśnię Ci, jak rozpoznać i przełamać te mity, aby zwiększyć produktywność i poprawić atmosferę w zespole. Moim celem jest dostarczenie strategii, które pomogą przełamać bariery komunikacyjne i zbudować silniejsze, bardziej zintegrowane zespoły sprzedażowe.

Jak rozpoznać mity wpływające na efektywność komunikacji w zespołach sprzedażowych?

Zanim wyjaśnię Ci jak je rozpoznać, to przedstawię Ci tylko jedno zdanie DLACZEGO warto to robić. Warto posiadać umiejętność rozpoznawania mitów wpływających na efektywność komunikacji w zespołach sprzedażowych, ponieważ jest to  kluczowe dla poprawy wyników i atmosfery w pracy.

Z czym kojarzy Ci się słowo mit? Z czymś pewnym? Czy raczej opowieści i historie? Taką dokładną definicję możesz przeczytać tutaj. Nie chce, byś długo analizował Wikipedię, tylko skupił się na przekazie. W potocznym znaczeniu mit, to przekazywanie nieprawdziwej, nierealnej historii. Jak to się ma do mitów dotyczących komunikacji? Otóż właśnie tak, że jeśli nie nauczysz się rozpoznawać tego, czy historia/ słowa, którymi się posługujesz są prawdziwe, to nie osiągniesz efektywności w biznesie. Bo jak budować coś, co jest zbudowane na wytworze wyobraźni?

A zatem JAK można rozpoznać najczęściej powtarzające się mity w komunikacji? Zadawaj pytania i zastanawiaj się nad tym, czy prawda, która się posługujesz jest prawdziwa. Często jest tak, że z automatu przyjmujemy, że to co wiemy na dany temat, to już tak jest. Ale wtedy wystarczy zapytać siebie ‚Czy aby na pewno XY jest prawdziwe? Do czego to mnie prowadzi?’. Te dwa kluczowe pytania, pomogą Ci rozpoznać mity w komunikacji.

By ułatwić Ci jeszcze ten proces poniżej przedstawiam Ci kilka przykładów mitów.

Komunikacja w zespole sprzedażowym – Nadmiar informacji

Użyje takiej generalizacji i napiszę, że ludzie zwykle chcą wszystkiego więcej.  I to nie dotyczy tylko kasy. Takie przekonanie często dotyczy także komunikacji. Do czego zatem może prowadzić przekonanie, że więcej komunikacji zawsze jest lepsze?

Takie przekornie zaprasza członków danej firmy do tego, by wymieniali się informacjami. Jeśli tych informacji jest dużo – a wraz z rozmiarem firmy one się mnożą – może prowadzić do przeciążenia informacyjnego i zmniejszenia skupienia na zadaniach. Ludzie będą bardziej zajęci ustalaniem faktów, niż wykonywaniem samej pracy. Zagrożenie jest takie: nadmierna formalizacja procesów komunikacyjnych może prowadzić do biurokratyzacji i spowolnienia reakcji na zmieniające się warunki rynkowe. Czyli – jak mówi przysłowie – ‚co za dużo, to nie zdrowo’.

A jak jest u Ciebie w firmie? Masz ustalony zakres informacji, który należy przekazywać? Czy wszyscy wiedzą co, gdzie, jak  i do kogo przekazać?

Zauważyłam, że osoby o percepcji ‚myśli’ (czyli analityk wg koncepcji Process Communication Model ®) mają skłonność do tworzenia bardzo dużych i obszernych komunikatów. Po prostu stosują wyjaśnienia do wyjaśnień. Powoduje, to że sami już nie są w stanie przetwarzać ilości informacji, które sami generują, nie wspominając już o pracownikach, którzy np. mają być wykonawcami zadań. Czy ten problem może dotyczyć także Ciebie?

Wniosek nasuwa się jeden – kluczem jest odpowiednia ilość informacji. Odpowiednia – to znaczy niezbędna do wykonania zadania przez pracownika.

Komunikacja w zespole sprzedażowym – Otwartość

Kolejny mit, który utrudnia proces komunikacji to  mit „silnych osobowości” jako najlepszych sprzedawców. Jakie wyobrażenie masz w głowie, gdy słyszysz ‚silna osobowość’? Czy będziesz chętnie opowiadał o tym, że dzisiaj miałeś słabszy dzień i po prostu Ci nie poszło? Czy chętnie uczciwie i otwarcie będziesz wyrażał swoje obawy i mówił o swoich problemach?

Mit ‚silnych osobowości’ jest wrogiem otwartej komunikacji. Zespoły sprzedażowe lepiej się rozwijają, gdy członkowie danego zespołu mogą swobodnie wyrażać swoje opinie i obawy.

Regularne szkolenia z komunikacji, sesje feedbacku oraz budowanie zrozumienia różnorodności osobowości i stylów komunikacyjnych w zespole – wszystko to pomoże Ci w znaczący sposób przyczynić się do poprawy efektywności komunikacji w Twoim zespole.

Kilka słów o wpływie technologii na komunikację

W tym artykule chcę poruszyć jeszcze jeden mit – Technologia usprawnia komunikację w firmie. Czy zawsze? Zastanów się proszę chwilkę nad tym. To nie jest artykuł na temat nowoczesnej technologii, ale zakładam, że zgodzisz się ze mną, że nowoczesna technologia jest istotna dla rozwoju firmy.

W dobie AI trudno jest sobie wyobrazić rozwój firmy bez technologii. Ale co mam na myśli, gdy używam tego słowa w kontekście do małej firmy?

Mam na myśli korzystanie z takich narzędzi jak CRM, platformy do wideokonferencji czy systemy zarządzania projektami. Czy masz ich przestać używać? Zdecydowanie nie! Te narzędzia mogą znacząco usprawnić przepływ informacji, umożliwiając szybsze reagowanie na potrzeby klientów i lepszą koordynację działań. Dostęp do aktualnych danych o klientach i transakcjach w czasie rzeczywistym pozwala na bardziej spersonalizowane podejście i zwiększa efektywność sprzedaży. Jak widzisz – same korzyści. Czy tylko?

Pandemia spowodowała, że dużo firm korzysta z narzędzi do np wideokonferencji i zespoły stały się rozproszone. Ludzie, by wykonać pracę już nie muszą przyjeżdżać w jedno miejsce. Kiedyś, to było nie do pomyślenia – dzisiaj jest to standard. Czym to się kończy? Jak Ty się czułeś, gdy musiałeś pracować tylko zdalnie?

Zagrożenie dla komunikacji w zespole sprzedażowym

Twoje emocje niekoniecznie mogły być pozytywne. A zatem nadmierna zależność od technologii może prowadzić do osłabienia bezpośrednich relacji interpersonalnych w zespole, co jest kluczowe dla budowania zaufania i skutecznej współpracy. Po prostu nie budujemy silnych relacji z innymi ludźmi. Jesteśmy niejako zamknięci w swoim świecie.

Nie mamy z kim porozmawiać po przyjacielsku, rozmowy stają się bardziej oficjalne.

Ponadto, złożoność niektórych systemów może przysparzać trudności mniej technicznie zaawansowanym członkom zespołu, co zamiast ułatwiać, może komplikować komunikację. Pomysł o osobach, które określają siebie jako nietechniczne. One rzadziej będą miały skłonność do wysyłanie komunikacji online.

Ważne jest zatem, aby znaleźć złoty środek, który pozwoli wykorzystać potencjał technologii, nie tracąc przy tym na jakości międzyludzkich interakcji. Jak Ty znajdujesz ten złoty środek?

Podsumowanie

Co chciałabym, abyś zapamiętał z tego artykułu? Klucz do budowania skutecznych i zintegrowanych zespołów sprzedażowych leży w przełamywaniu mitów, które mogą zaburzać proces komunikacji. Rozpoznawanie i kwestionowanie powszechnych przekonań, takich jak przekonanie o nadmiarze informacji, mit “silnych osobowości” jako najlepszych sprzedawców, czy przekonanie o niezawodności technologii jako panaceum na wszelkie problemy komunikacyjne, stanowi pierwszy krok do zbudowania silniejszego zespołu.

Zadawanie pytań to sposób na weryfikację swoich przekonań dotyczących komunikacji, i nie tylko. Mam nadzieję, że udało mi się zachęcić Ciebie do refleksji i wyeliminowania wszystkiego, co może osłabiać komunikację w Twoim zespole. Jeśli chcesz  dalej zgłębić problemów w komunikacji, to zapraszam Cię do zapoznania się z artykułem ‚10 najczęściej występujących problemów związanych z komunikacją’.