Przejdź do treści

Kompetencje miękkie – czym są? Czy są to kluczowe kompetencje?

Kompetencje miękkie - klucz do sukcesu w biznesie

Ludzie na hasło ‚kompetencje miękkie’ mają różne skojarzenia. I wcale nie są one w większości pozytywne. A zatem czym są te kompetencje miękkie? W tym artykule wyjaśniam to zagadnienie. Dowiesz się także, czy są to kluczowe kompetencje – czy warto je rozwijać, a jeśli tak to z jakiego powodu. Pozwolę sobie także przedstawić Ci moje spostrzeżenia na temat tego, dlaczego kompetencje miękkie nie są zawsze dobrze postrzegane

Kompetencje miękkie – czym są?

Zacznijmy od razu od definicji. Będziesz wiedział, o czym mowa. Najpierw wymienię Ci przykłady takich kompetencji – będzie łatwiej. Pozwolę sobie przytoczyć Ci kilka fragmentów definicji z en.wikipedia.org. Do kompetencji miękkich zaliczamy: „(…) umiejętność rozwiązywania problemów, umiejętność krytycznego myślenia, umiejętność pracy zespołowej, umiejętność zarządzania personelem, umiejętność komunikacji, postawa zawodowa, etyka pracy, zarządzanie karierą (…).” Teraz już wiesz, gdzie je umiejscowić i co się do nich zalicza

W wielkim skrócie, to są takie umiejętności praktyczne, które nie są wykonywane przy użyciu maszyn. Każdy człowiek może je nabyć niezależnie od wykonywanego zawodu. Bo np. umiejętność komunikacji to umiejętność wykorzystywana praktycznie przez każdego człowieka – niezależnie od zawodu. Ba, nawet osoba bezrobotna powinna ją posiadać. A tak na marginesie – gdyby bezrobotni posiadali umiejętność komunikacji na wysokim poziomie, to by nie byli bezrobotnymi. Ale to taka mała wstaweczka.

„Są to grupy zdolności, które można wykorzystać w każdym aspekcie życia ludzi, bez konieczności ich przestawiania w zależności od sytuacji. Ich ciągliwość pomaga ludziom dostosować się i zachowywać pozytywnie, aby mogli skutecznie radzić sobie z wyzwaniami swojego życia zawodowego i codziennego. Umiejętności miękkie sprawiają, że ludzie są elastyczni w świecie, który ciągła się zmienia

To sucha definicja, ale jedno z niej wynika- te umiejętności są nam potrzebne do codziennego funkcjonowania. Potwierdzam to całym swoim życiem prywatnym oraz zawodowym.

Kompetencje miękkie – rys historyczny

Pojęcie ‚umiejętności miękkie’ jak donosi en.wikipedia.org powstało już w latach 60-tych. Jakby nie liczyć, to ponad 60 lat już ludzie mocno interesują się tematem. Na początku nie były one skatalogowane. W tamtych latach wojskowi zaczęli zauważać, że takie umiejętności są potrzebne. Wiesz jak to wojskowi – na wszystko musi być procedura. Błędy ludzkie mogą kosztować innych życie. Zaczęli zatem drążyć temat. I tak od tego czasu pojęcie ‚kompetencje miękkie’ na dobre zagościło w literaturze biznesowej i psychologicznej.

Kompetencje miękkie – dlaczego czasem są źle postrzegane

Skoro wojskowi zauważyli, że trzeba posiadać kompetencje miękkie, to można by wysnuć, że to temat istotny. Jestem bardzo ciekawa, jak Ty się zapatrujesz na ten rodzaj kompetencji? Jakie są Twoje doświadczenia w ich postrzeganiu?

To ważny wątek. Być może zapytasz: Dlaczego? Od tego jak jesteś do czegoś nastawiony, zależy czy i jak się tym czymś zajmiesz. Jeśli coś lubisz, to pewnie robisz to chętnie. Jeśli ja powiem Ci o czymś, co jest dla Ciebie trudne, niewygodne, itd to pewnie będziesz mnie zbywał, lub w najlepszym wypadku po prostu unikał.

Ta niesława kompetencji miękkich wzięła się z tego, że są one niemierzalne lub trudno mierzalne. Przez to ciężko jest komuś określić poziom – czy coś umiesz, czy nie. Bardzo często także jest problem ze zdefiniowaniem tych umiejętności. Choć z tym jest nieco lepiej. Niektórzy psychologowie dochodzą się w sprawie jakiś teorii i spostrzeżeń, ale z grubsza wiadomo o co chodzi. Jednak z tą mierzalnością, to już nie jest tak łatwo.

W świecie biznesu liczy się głównie wynik. I to jeszcze wynik musi być szybko, stale rosnąć. Działania w biznesie da się zmierzyć. Ty pewnie tez tak robisz, prawda? Kiedy spoglądasz w bilans lub książkę przychodów i rozchodów, to wiesz ile zarobiłeś, itd. Kiedy uczysz się komunikacji, krytycznego myślenia czy innej umiejętności miękkiej, to jest ona trudna do określenia na jakim poziomie już ją opanowałeś. I tutaj największy problem jest….

Kompetencje miękkie – jak je mierzyć

Mam coś dla Ciebie na pocieszenie – jest szansa, na to by nie poruszać się jak we mgle w tych kompetencjach. Nie jesteś zostawiany zupełnie samemu sobie. Jak już wcześniej wspomniałam – minęło już ponad 60 lat, odkąd ludzie zaczęli zajmować się tym tematem. Przez ten zaś nie tylko je definiowali. Stworzyli także coś takiego jak narzędzia psychometryczne, które badają poziom tych kompetencji. O jednym z takich narzędzi możesz przeczytać TUTAJ. Na rynku są dostępne różnego rodzaju narzędzia oraz testy, które to pomagają nam określić na jakim jesteśmy poziomie.

Kompetencje miękkie – dlaczego trudno je mierzyć i rozwijać

Nie chcę Cię straszyć, ale niechęć do kompetencji miękkich wzięła się jeszcze z innego powodu. Tym powodem jest każdy z nas i nasze ograniczenia, blokady, przekonania, itd. Tak, to dotyczy również Ciebie.

Jeśli interesujesz się czymś takim jak rozwój osobisty, to pewnie już wiesz, że praca nad sobą jest najtrudniejsza. Bo właśnie te nasze ograniczenia, przekonania i blokady utrudniają nam zmianę sposobu myślenia. To jest możliwy, ale trudny proces. Trudny – bo ciężko nam się zmieniać. Możliwy – bo wiele osób podejmuje się jednak tego wysiłku. Jednak nie wiemy ile to każdemu z nas zajmie….

I tutaj jest szkopuł. Czy Ty zatrudniłbyś kogoś, kto kiedyś tam będzie umiał rozmawiać z klientami? Czy raczej oczekujesz, że ta osoba będzie szybko potrafiła to robić? No właśnie. I dlatego firmy rozwijają te kompetencje u swoich pracowników – tak wiedzą, że te kompetencje są niezwykle ważne. Jednak wciąż stawiają na te twarde, techniczne umiejętności, bo jest im łatwiej zadbać o wynik.

Kompetencje miękkie – czy to są kluczowe kompetencje

Zdecydowanie tak. I to nie jakiś amerykański naukowiec to Tobie mówi, tylko ja – Alina Gofron. Dlaczego tak uważam? Bo z mojego doświadczenia zawodowego wynika, że ludzie nie osiągają swoich celów, nie dlatego, że nie mają wiedzy technicznej, twardej, tylko dlatego, że nie radzą sobie sami ze sobą, z sytuacjami konfliktowymi, z zarządzaniem pracowników, itd. Wiele historii moich klientów to potwierdza. Na mojej stronie, na zakładce opinie znajdziesz prawdziwe przykłady. I to najbardziej rozwój tych umiejętności powoduje, że ludzie dają sobie radę w życiu.

Możesz powiedzieć: ‚Alina, to Twoje doświadczenia. Inni mają inaczej.’ Tak, inni mają inaczej. Przeczytaj książki tzw. ludzi sukcesu. Kiedy oni opisują jak osiągnęli swój obecny poziomie, to nie chwalą się, że ‚jestem bogaty, bo wynalazłem to czy tamto’. Oni zawsze opisują zmagania z samymi sobą, zmiany sposobu myślenia, itd. I dlatego, to nie jest tylko moja historia, czy historia moich klientów.

Ufam, że tym artykułem zachęciłam Cię do tego, byś zaczął mocniej wgryzać się w temat – jeśli jeszcze z jakiś względów nie jest on Tobie bliski.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *