Przejdź do treści

Komunikacja – dlaczego o nią dbać

Komunikacja interpersonalna, niby wiesz, że jest ważna, ale przecież jak coś zmienić skoro ‘już taki jesteś’.

W tym artykule poruszę następujące kwestie:

  • Dlaczego zajmować się komunikacją?
  • Po czym rozpoznasz, że warto zająć się tym tematem na poważnie?
  • Jakie korzyści biznesowe oraz osobiste osiągniesz dzięki rozwijaniu tej kompetencji?

A zatem…. dlaczego zajmować się komunikacją interpersonalną?

Zauważyłeś, że ostatnio Twoje relacje z innymi są dalekie od ideału? Mówiąc bardziej dosadnie – wciąż kłócisz się z innymi, a może unikasz ludzi, albo po prostu czujesz się samotny, bo inni Ciebie unikają? A może jest tak, że jesteś miły dla wszystkich, ale oni tego nie widzą i nie doceniają tego, co robisz dla nich? W związku z tym, nie chcesz przebywać z nimi. Czy któraś z tych sytuacji dotyczy Ciebie?

To są właśnie powody, dla których zapraszam Cię, byś doczytał ten artykuł do końca.

Czy dostrzegasz takie sytuacje w Twoim życiu? Zadaj sobie pytanie: Jaka jest moja odpowiedzialność za to, iż nie mogę się dogadać np. z pracownikiem lub wspólnikiem?

Poznaj powody, które powiedzą Ci, dlaczego dbać o swój poziom kompetencji komunikacji

Przesadzam z tym, że nie wszyscy dostrzegają?  A jak jest u Ciebie? Nie będę Cię tłumaczyła, ale często tak jest, że brak autorefleksji w tym obszarze, spowodowany jest szybkim tempem życia, zadaniowym podejściem do zagadnienia (jesteś po prostu zajęty swoją robotą), ignorancją własnych lub cudzych odczuć (‘a niech jęczą, kiedyś może mnie zrozumieją’). Do tego dochodzą błędne przekonania na temat umiejętności miękkich (np. ‘to są tylko bzdury, a tu robota czeka’). 

Dodam jeszcze do listy: brak umiejętności rozpoznawania swoich emocji, brak umiejętności rozmawiania o nich, błędne przekonania w tym obszarze.

Przeciwieństwem do braku autorefleksji i samoświadomości w obszarze zarządzania emocjami, jest myślenie w stylu ‘to wszystko moja wina, coś ze mną jest nie tak…’.

Umiejętność przekazywania informacji między ludźmi zmieni Twoją rzeczywistość

A gdybyś tak mógł coś zmienić w relacjach miedzy ludźmi, którzy Cię otaczają, to co by to było? Jak chciałbyś się czuć? Ile tracisz energii na pozostawienie tej sprawy na obecnym poziomie? Co możesz zyskać, jeśli zdecydujesz się na zmianę? Co chciałbyś osiągnąć?

Zapraszam Cię do pochylenia się nad szerokim zagadnieniem komunikacji interpersonalnej.  Pokażę Ci ile rzeczy faktycznie możesz zmienić i jak to wpłynie na Twoje życie. Jednak nie będzie to zaproszenie do tego, byś łajał się w myślach i rozwijał w sobie poczucie winy. Wręcz przeciwnie. Przekonasz się jaki jesteś fantastyczny i ludzie dookoła Ciebie także.

Przedsiębiorco, jak to jest z Twoją komunikacją?

Z mojego doświadczenia biznesowego jako trener konsultant, wynika, iż najczęstszą przyczyną problemów w firmach są właśnie problemy z komunikacją. Jeśli jesteś szefem, to proszę zobacz, czy któraś z poniższych sytuacji może dotyczyć Twojej firmy.

Problemy z komunikacją – sytuacje w firmie

Jak możesz rozpoznać czy zająć się tym tematem głębiej?

  • Być może przeprowadzasz procesy rekrutacji w trybie ciągłym, które spowodowane są wysoką i permanentną rotacją pracowników. Myślisz sobie: ,nie mam wyjścia, nie nadają się do pracy’. Co więcej, pojawia się problem nie tylko z zatrudnieniem, lecz także z utrzymaniem pracownika na stanowisku. Skąd brać nowych ludzi? Wiesz ile Cię to kosztuje?
  • Kiedy przedstawiasz ofertę klientowi, on zwykle nie decyduje się na zakup. Nie rozumie jaki jesteś świetny i jak możesz mu pomóc. Frustruje Cię to! Przecież tak dobrze Wam się rozmawiało… Ponosisz realne straty finansowe (przepalasz tzw. leady). Frustracja rośnie jeszcze bardziej…
  • Zauważyłeś, że w Twoim zespole ciągle wszyscy się kłócą. Jest Ci tak trudno wprowadzić nowe rozwiązania. Gdy dajesz jakiś pomysł, to on od razu zostaje skrytykowany. Zauważyłeś, że wyniki w biznesie są słabe. Pomyśl, czy to Twoi pracownicy są źródłem tych problemów? Czy jakieś Twoje zachowania mogą być przyczyną ich reakcji?

Jak diagnozować problemy z komunikacją

Proszę przyznaj się: Czy kojarzyłeś sytuacje powyżej opisane z komunikacją? Jeśli nie, to nie martw się. Większość ludzi nie łączy tych aspektów. I to jest duuuży błąd. Ja też tak kiedyś miałam. Wiele osób – być może i właśnie Ty również – nie wie, że większość problemów w firmie ma swoje źródło w komunikacji. W błędnej komunikacji, rzecz jasna. A skoro nie szukają we właściwym miejscu, to wdrożone działania przez nich też są nieskuteczne. A jak jest u Ciebie? Masz czasem wrażenie, że walczysz z przysłowiowymi wiatrakami?

Większość osób szuka rozwiązań na zwiększenie sprzedaży. Wdrażają różne pomysły, i tylko tracą czas. Przekonałam się, że brak sprzedaży, to zwykle jest skutek problemu, który zaczyna się gdzieś indziej. O części z nich mogłeś przeczytać powyżej.

Wyobraź sobie sytuację, że boli Cię głowa. Idziesz do lekarza i dostajesz środki przeciwbólowe. Nie zostałeś dokładnie zdiagnozowany. Nie wiesz, że ból głowy wynika z odwodnienia (np. za mało pijesz wody). Na ile zatem skuteczne będzie używanie środków przeciwbólowych?

Zatem jeśli masz problemy w firmie, to lepiej jest poszukać przyczyny ich powstania. Takim sposobem jest np. audyt procesów. Polega to na sprawdzeniu, czy procesy wewnątrz firmy nawzajem się uzupełniają i powodują, iż jesteś w stanie osiągać zamierzone przez Ciebie cele.

Jakie korzyści płyną z rozwijania kompetencji komunikacji

Żeby zmotywować Cię pozytywnie, do zajęcia się na poważnie sprawą komunikacji, podrążę ten temat jeszcze bardziej. Pokażę Ci jakie wymierne korzyści możesz osiągać. Zobacz proszę poniżej.

Pierwszy powód to zwiększona efektywność biznesowa. To jest bardzo wymierne kryterium, po którym poznasz jaki jest Twój poziom kompetencji komunikacji. Czyli – jak nie wiadomo o co chodzi, to już wiadomo o co chodzi, czyli o pieniądze. Może zapytasz: Alina jak to połączyć – kasa i komunikacja? Poziom kompetencji komunikacji możesz sprawdzić m.in. poprzez wyniki biznesowe. Tak, cyfry prawdę Ci powiedzą! Jak masz pełno wewnętrznych problemów w firmie, to będziesz miał kiepskie wyniki w biznesie. To jest ze sobą ściśle powiązane.

A jak to się ze sobą wiąże? Wyjaśnię Ci na przykładzie. Pomyśl o atmosferze w firmie, jaka panuje kiedy jest ‘dobrze’. Jaki jest klimat? Czyż ludzie nie nakręcają się wzajemnymi sukcesami? A może cieszą się z wyników i świętują sukcesy? Spirala sukcesu napędza dobrą atmosferę. Ty, zachwycony z wyników, zdajesz się mieć dodatkowe pokłady cierpliwości do problemów. W końcu, po co się czepiać, skoro jest dobrze?

A teraz odwróćmy sytuację. Co się dzieje kiedy jest gorszy czas? Jak ludzie się zachowują, kiedy są słabsze obroty? Jakie nastroje mają wszyscy? Panuje zwykle drażliwość, ciągle ktoś się z kimś kłóci, a problemy mnożą się jak grzyby po deszczu. Ty widzisz, że pracownicy non stop robią jakieś błędy i zawsze brakuje tego małego ‘coś’, żeby dopiąć transakcji. Presja emocjonalna nie pomaga w takiej sytuacji.

To Ty decydujesz, jak wygląda komunikacja w firmie

A Ty w jakiej atmosferze chciałbyś pracować? Kiedy jesteś bardziej skupiony na pracy? A jak to jest u Ciebie w firmie?

Kiedy zarządzasz procesem sprzedaży, to Twoja komunikacja z pracownikami,  będzie widoczna w ich motywacji i zaangażowaniu. Ludzie będą chcieli z Tobą pracować, jeśli będą mogli się z Tobą dogadać. To proste. Ludzie będą chcieli realizować cele, jakie im wyznaczysz, jeśli będziesz dla nich przyjazny, będą się czuli dla Ciebie ważni, oraz docenieni. To wszystko zobaczysz w cyfrach. Jeśli dobrze będziesz się dogadywał z ludźmi, to będziesz miał dobre wyniki.

Komunikacja interpersonalna z klientem – wymierne wyniki

Kolejny aspekt to komunikacja z klientem. W jaki sposób możesz to obejrzeć? Możesz zadać sobie wiele pytań, które pozwolą Ci stwierdzić, czy Twój klient wie w jaki sposób ma do Ciebie trafić i z czym może przyjść.

Komunikacja z klientem – temat rzeka. To nie tylko coś, co ładnie zapakujemy w słowa oznaczające ‘content marketing’, lecz także w jaki sposób prowadzisz z klientem rozmowę, zanim skorzysta z Twoich usług, to w jaki sposób sprawdzasz poziom jego zadowolenia po realizacji.

Uwielbiam te zagadnienia – one często pokazują, że eliminacja rozbieżności między tym, co chciałeś, żeby myślał klient, z tym, co on faktycznie myśli, całkowicie zmienia Twój biznes. Nawet napiszę więcej – wynosi go na inną orbitę!!!!

Czy zaczynasz już powoli rozumieć, że praktycznie w każdym obszarze w firmie widać, w jakim stopniu kompetencja komunikacji jest wykorzystywana? Widać jak na dłoni, gdzie te procesy kuleją i da się je wymiernie przeliczyć.  To nie są małe kwoty. Chcesz tracić swoje pieniądze i czas?

Osobiste korzyści rozwoju komunikacji interpersonalnej

Kolejny powód to zwiększenie efektywności osobistej. Takim miłym aspektem rozwoju kompetencji komunikacji jest to, że zmiany dostrzeżesz także w Twoim życiu prywatnym. Tak, to oznacza, że Twoja osobista relacja z żoną (lub mężem) będzie tylko zyskiwała. Sam zobaczysz, że nawet po wielu latach życia w związku, wiele rzeczy może się zmienić. Nie musisz mi ufać w tej kwestii. Nawet jak myślisz sobie ‘Alina, Ty nie znasz mojej żony/męża’, to ja mówię: sprawdź, przetestuj, a dopiero potem dochodź się ze mną.

Jeszcze małe doprecyzowanie. Chcę Ci wyjaśnić, jak ja definiuję wyrażenie ‘efektywność osobista’. Na efektywność osobistą składają się wszystkie elementy, które sprawiają, że czujesz się dobrze i masz siłę oraz energię do funkcjonowania. 

No to teraz czas na mały egzamin. Pomyśl o swoim ostatnim tygodniu i zadaj sobie następujące pytania:

  • Czy czas, jaki poświęcasz na podejmowanie działań, jest adekwatny do korzyści jakie osiągasz?
  •  Czy działania jakie podejmujesz, pozwalają Ci osiągać zamierzone cele?
  • Z jakim nastawieniem wyznaczasz sobie własne cele? Czy to faktycznie robisz?
  • Czy widzisz siebie jako kreatora własnej rzeczywistości, czy raczej odtwórcę?
  • O ilu sytuacjach w minionym tygodniu mógłbyś powiedzieć, że wymknęły się spod kontroli?
  • W sytuacjach stresujących jakie są Twoje zachowania?
  • Jeśli zapytam Cię, jakie emocje najczęściej Ci towarzyszą, to co mi odpowiesz?
  • Czy wiesz o tym, że jesteś w stanie kierować swoimi myślami i zarządzać sytuacją stresującą?
  • Jak często miałeś sytuacje konfliktowe z innymi? Jak one się kończyły?
  • Czy Twój poziom energii do działania, jest zgodny z Twoimi oczekiwaniami w tym obszarze?

Odpowiedziałeś już na pytania….

Już? Odpowiedziałeś sobie na wszystkie pytania? Może teraz zastanawiasz się, jak komunikacja łączy się z efektywnością osobistą. Bardzo prosto: wszystkie sytuacje konfliktowe znacząco obniżają Twój poziom energii. Stajesz się wtedy drażliwy. Nie masz siły tłumaczyć innym to i owo. I wpadasz w błędne koło sytuacji konfliktowych.

Stres, konflikty a komunikacja

Zachowania w stresie są przewidywalne – tak, dobrze przeczytałeś – PRZEWIDYWALNE! Zatem możesz je kontrolować, zarządzać nimi i je ograniczać. By to robić, musisz m.in. rozpoznawać własną sekwencje stresu oraz wiedzieć, co powinieneś zrobić w danej sytuacji.   I gdyby tylko na tym aspekcie chwile się zatrzymać, to pomyśl ile korzyści możesz osiągnąć jeśli będziesz umiał to robić. Jak mógłby wyglądać Twój miniony tydzień, gdybyś wyeliminował konflikty? Ile sytuacji mogłoby potoczyć się inaczej? Co byś zyskał?

Sytuacje konfliktowe to jedna strona zagadnień, które są związane z efektywnością osobistą i rzecz jasna – komunikacją.

Mnie jednak bardzo inspiruje temat związany z utrzymaniem energii na wysokim poziomie. Dlaczego? Chcę mieć siłę  i energię do podejmowania różnych działań, które są dla mnie ważne w rozmaitych dziedzinach mojego życia. Nie jestem typem ‘kanapowca’. Lubię działać i obserwować efekty swoich działań. A Ty jak masz?

Komunikacja podniesie Twój poziom energii życiowej

Jedna strona to Twoja umiejętność radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi, zaś druga to podejmowanie działań, które sprawiają, że poziom Twojej energii rośnie. O czym mowa? O tym, byś zaspokajał swoje potrzeby psychologicznych w pozytywny sposób. To jest najważniejszy element, który stanowi niejako źródło energii – jest takim ‘dopalaczem’.

Wtedy relacje z innymi ludźmi są poprawne, stanowią źródło satysfakcji- zarówno w obszarze osobistym, jak i zawodowym. Ty będziesz czuł się sam ze sobą bardzo dobrze.

Te wszystkie zagadnienia związane z komunikacją są bardzo prosto i przejrzyście podane w jednym miejscu – w raporcie PCM®. Rozwijam to zagadnienie co to jest Process Communication Model®, w tym artykule: “Process Communication Model®- co to jest?”

Komunikacja interpersonalna – można ją rozwijać, nawet jeśli nie jesteś refleksyjny

Na koniec chciałabym Ci powiedzieć, że jeśli nie masz ochoty na obserwację własną to nic straconego. Poziom kompetencji komunikacji da się zmierzyć. Nie jest jednak możliwe, by bez Twojego udziału wszystko się odbyło – w końcu to Ty jesteś twórcą (oraz odbiorcą) komunikatów.

Jeżeli nie chcesz zagłębiać się w wyżej opisane zagadnienia, i od razu chcesz dostać gotowe rozwiązanie, to możesz skorzystać z wspomnianego przed chwilą narzędzia psychometrycznego, które nosi nazwę Process Communication Model®. W sprawie tego narzędzia możesz się zgłosić do mnie.  To narzędzie da Ci gotowe rozwiązania.

W tym artykule chciałam Ci pokazać, jak ważny jest proces komunikacji i wyjaśnić, że masz bezpośredni wpływ na wiele obszarów w Twoim życiu. Przyjrzenie się bliżej procesom związanym z tą kwestią realnie odmieni Twoje życie. Nie boję się, że to stwierdzenie może być zbyt mocne. Nie jest moim celem przekonywać Cię o tym. Chciałam Cię zaciekawić tymi zagadnieniami i zaprosić do ich zgłębiania. Udało mi się?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *